onsdag 3 mars 2010

Vem är Rut?

Och vem gör det hos Rut? städar och fixar när hon gör det åt andra.
Första gången jag mötte på Rut bar hon ett polskklingande namn. Det var när jag första gången övernattade hemma hos henne i Älvsjö (ej Rut).
På morgonen stod en för mig vilt främmande kvinna i sovrummet med hink, skurtrasor och golvmopp i handen. Vem är hon? frågade jag Ulla.
Hon är vår städhjälp och sedan fick jag utlägg och argument om att det i grunden handlade om social rättvisa etc. etc. För Ulla var ju vänsterkvinna med forna kommunala uppdrag....
För i grunden avskydde "flickorna" att städa, diska etc märkte jag ganska snart. Att plocka upp skiten efter sig kunde andra få göra, dvs Rut med det polskklingande namnet. När hon gick efter några timmars jobb tog hon med sig det vita kuvertet med det svarta innehållet som låg på köksbordet. Nu har Rut blivit vit. Och jag undrar hur mycket hon tjänar numera? Undrar även vems döttrar som är Rut. Och fortfarande tror jag knappast att de numera vuxna döttrarna kan eller bryr sig om städandets ädla konst. Och då är det bra om det finns Rut när dom ber pojkvännerna övernatta, utan att de behöver drunkna i skiten. För snart insåg jag att Rut hindrade hemmet från att totalt slamma ihop. Dagarna innan kunde hemmet se ut som att social misär rådde. När R gick till nästa uppdrag var det riktigt fint i huset och senare lägenheten på Folkungagatan.
Och på så sätt blir behovet av fler Rut ännu större. Arbetslöshet och brist på framtidstro ger också växtnäring till ännu mer Rut-satsningar i Alliansens Sverige. Ett avskaffat Rut-avdrag, visst svider det i girigtarmen? Och samhällsbyggarna, makteliten, i vårt samhälle behöver sin och vår städhjälp för att hålla skiten ifrån sig. Upp till kamp!
Själv fick jag lära mig av mor att planera mitt liv så att det fanns utrymme till att även städa, tvätta etc.....................
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lasarna-fler-kommer-jobba-svart_4360653.svd#tw_link_widget