måndag 15 juni 2009

Behövs ett skolparti för att stoppa galenskapen?

Som gymnasielärare har jag all anledning att reagera mot gymnasiereformen i dess nuvarande utformning. Det är alldeles för mycket som är riktigt dåligt. Mycker mer än enbart betygen. Jag utgår från det nya förslaget;
Samhällsprogrammet med medieinriktning kommer enbart innehålla teoretiska kurser i mediaämnena. Ungefär som teoretisk träslöjd. Eller baka bullar i teorin, utan knådandets hantverk och själva bulldoften. Måla, mura och reparera bilar enbart i teorin. Heltossigt!
Så vill Jan Björklund forma vår framtida gymnasieskola.
Ungdomar behöver lära sig det praktiska hantverket för att förstå. Och att i vårt mediesamhälle blunda för film, foto, journailstik mm i praktiken går inte. Det praktiska hantverket får många ungdomar att verkligen gilla att studera och lära sig. Åtskilliga ungdomar kommer ordentligt skoltrötta till gymnasiet är min lärarerfarenhet och medieprogrammets praktiska delar ett antal timmart i veckan kan få dem att bli riktigt högpresterande. Väcka lusten till lärande till liv!
Nu vill Jan Björklund något annat, att stänga dörren för denna värdefulla praktiska utbildning.Tråkigt och riktigt trist om han nu får med sig de andra borgerliga politikerna på förslaget?
Dags att vakna bästa politiker för snart är det försent..
OBS: Jag som skriver det här är gymnasielärare i teoretiska ämnen och liberal, som inser karaktärämnenas värdefulla praktiska nytta och betydelse.
Kanske dags att börja kopiera Piratpartiet till Riksdagsvalet och skapa ett borgerligt skolparti om ni inte lyssnar i tid?